Pagina's

woensdag 26 september 2012

Götenborg (1)

 

Voor ik naar Götenburg ging verwachtte ik Stockholm, maar dan kleiner. Maar Götenburg lijkt niet eens op Stockholm, het is een hele andere stad met een ander karakter. Hoewel het die dag grauw was had ik veel te weinig tijd om alles te zien, ik heb de hele stad rondgelopen en geprobeerd zover te komen als ik kon. Want Götenborg (spreek uit als Götenborg, klik erop en probeer het!) is een hele leuke en warme stad.   




 
Mijn eerste stop: ecoffee. Een huisgenootje raadde mij de vegancoffee aan. En eenmaal binnen begon een heel vriendelijke Zweedse mijn koffie al te maken terwijl ik ondertussen geld ging halen bij de pinautomaat. Precies wat ik nodig had na even gelopen te hebben in de miezerregen.

 
Gotenborg is een industriestad met een haven. Een van de bezienswaardigheden is een groot schip dat aan de haven ligt. Daarnaast zijn er veel meeuwen en doet het niet per se heel industrieel aan, dat komt omdat de stad ontzettend groen is. 

 
Midden in de stad, op weg naar Haga (het oude stadscentrum)

 
Als je in Götenborg bent en van vintage/tweedehands shoppen houdt (of überhaupt van shoppen houdt) GA NAAR MYRORNA! Deze winkel heeft echt hele leuke tweedehands spullen. Van tweedehands boeken (lonely planets, chicklits maar ook literatuur) tot schilderijtjes, kleden, en drie verdiepingen kleding en accessoires. Het schijnt dat de Zweden voor openingstijd staan te wachten voor de deur, het is dan ook een drukbezochte winkel. Myrorna zit overigens door heel Zweden verspreidt.

 
Kleding zover je maar kan kijken

 
Hele schattige aankleding van de winkel. Alles is te koop incl. tafel, tasjes, maar ook lijsten en spiegels. 

 
Omdat ik mijn eerste keer in Götenborg een beetje de toerist wilde uithangen liep ik door naar Haga, een heel schattig stukje Götenborg waar je Kanelbullar kunt krijgen. Deze kaneelrollen zijn ongeveer zo groot als je hoofd, maar erg smakelijk...  

 
Middenin Haga vind je Fika! de plaats waar je de kanelbullar kunt krijgen (maar ook andere Zweedse delicatessen). Fika betekent koffie/theepauze in het Zweeds en is een woord dat wij Nederlanders eigenlijk niet kennen. Als je "ta en fika" dan heb je een soort koffie/thee/gebakjes date met iemand, op een niet romantische manier.

 
Het fort, waarvandaan je de hele stad schijnt te kunnen zien. Omdat ik nog een groot stuk moest lopen heb ik dit deze keer even overgeslagen...

3 opmerkingen:

  1. Nice!
    En OMG die kaneel"broodjes"! Te groot gewoon haha

    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaa echt enorm! En zonde want ik kreeg hem niet helemaal op, super machtig ook

      Verwijderen
  2. Dat snap ik dat je hem niet op kreeg. Ik ben een grote eter, maar ik zou er zelfs nog moeite mee hebben denk ik!!

    BeantwoordenVerwijderen